Home » Mobiliteit » “De file, dat ben je zelf”

“De file, dat ben je zelf”

carlo-van-de-weijer-200x200Carlo van de Weijer stelde vorig jaar in een interview dat de spoorsector nog veel kan leren van de automotive op het gebied van het verplaatsen van de slimheid van de infrastructuur naar de voertuigen. We vragen hem nu of er iets met zijn advies is gedaan. Met andere woorden;

Zijn de treinen al slimmer geworden?

“Ik heb mede naar aanleiding van de conferentie vorig jaar enkele erg interessante bijeenkomsten gehad, waaruit blijkt dat er veel enthousiasme is om gebruik te maken van de synergieën met de automotive industrie.” Een belangrijk verschil blijft volgens Carlo van de Weijer dat auto’s zich redelijk snel kunnen ontwikkelen gebaseerd op een zeer flexibele infrastructuur van asfalt en beton. En er worden relatief weinig eisen gesteld aan de uitvoering van de voertuigen.

“Bij het spoor is nou eenmaal gekozen voor veel intelligentie in de infrastructuur, dat maakt het snel veranderen niet makkelijk.” Maar vooral een bijeenkomst met jongeren van de NS, Pro Rail en andere spelers vond Van de Weijer erg mooi. “Die vragen zich nog oprecht af waarom treinen niet een meter van elkaar af kunnen rijden, en waarom er perse nog een machinist op een trein zit. Dat zijn de goede vragen om beweging te krijgen in de goede richting, onafhankelijk van de haalbaarheid.”

Connected

We hebben het vorig jaar ook gehad over The Internet of things. We vragen ons nu af of wij het nog gaan meemaken, dat alle apparaten via het internet met elkaar verbonden zijn.

Carlo van de Weijer legt uit: “Alle apparaten zullen we wel nooit meemaken. De toegevoegde waarde van een connected elektrische broodmaker, hamer of mondharmonica is vast te verzinnen maar de moeite niet waard denk ik. Maar daar waar er wel waarde te halen is zul je een modem met sensoren verbonden zien die data doorfluit. En door de extreem lage prijs van die onderdelen zul je dat ontzettend snel zien toenemen. Weet wel dat de complexiteit van het systeem erachter met een factor drie toeneemt. Dus een systeem met 20 sensoren is acht keer complexer dan een systeem met 10. Het wordt een interessante tijd.

Mono-modaal versus multi-modaal

Carlo van de Weijer denkt dat het dagelijkse woon-werk verkeer in de toekomst nog hooguit een minuut of 20-25 duren. “Het zit in onze natuur om daarnaar te streven.” Hij denkt dat het huidige klagen over file’s voor een deel naar de klager zal terugverwezen moeten worden; “de file dat ben je zelf.”

“Wij gebruiken nog lang niet het potentieel van variabele werktijden en verplaatsing van werk- of woonlocaties. Ik zie dus ook weinig in de veelgehoorde oproep om nog meer te centreren in stedelijke gebieden. Een woon-werkverkeer-trip zal door het toenemende belang van de fiets enerzijds, en de snelle opkomst van meerijd- en taxidiensten eerder mono-modaler dan multi-modaler zijn, al zie ik wel meer multi-modaliteit tussen verschillende werkdagen.”

Mobility FFWD Event

Mobility FFWD eventOp 22 maart 2017 vindt het Mobility FFWD Event plaats! Het Mobility FFWD Event is een congres dat gaat over de toekomst van mobiliteit. Hier wordt de relatie benadrukt tussen openbaar vervoer en innovatieve mobiliteitsconcepten. Innovatie, schaarste en duurzaamheid zijn deze dag de sleutelwoorden.

Meer informatie over het event?
Bekijk de website!

Bekijk ook

Schone mobiliteit draagt bij aan een aantrekkelijke stad!

Nederland snakt naar meer woningen, mede omdat de woningbouwproductie tijdens de recessie op een laag …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *