Home » Mobiliteit » Het besef groeit dat auto’s de stad uit moeten

Het besef groeit dat auto’s de stad uit moeten

Geert Kloppenburg is expert op het gebied van duurzame mobiliteit binnen Urgenda. We vroegen hem onder andere wat het beste en meest duurzame idee op het gebied van mobility is dat hij de laatste 5 jaar heeft gehoord.

“Ik denk dat gedragsverandering van de burgers zelf één van de meest opvallende zaken is, die onder de radar al gebeurt.” Kloppenburg denkt dat het iedereen wel duidelijk is dat van 5 naar 9 miljoen auto’s met 1 persoon erin in 25 jaar tijd groei, simpelweg niet past qua ruimte in 17de eeuwse steden.

“Ook de mythe dat het ruimtegebrek en gebrek aan bereikbaarheid opgelost gaat worden door de elektrische of zelfrijdende auto met één persoon erin, verdwijnt langzaam.” Geert is van mening dat de mensen in en om de steden over de hele wereld zich steeds meer beseffen dat dat idee niet realistisch is.

Een voorbeeld daarvan is volgens hem de Coolsingel in Rotterdam, dat de grootste binnenlandse snelweg is en die volledig op de schop gaat en winkelstraat wordt. “Dit gebeurt ook in Utrecht op de Catherijnensingel en op het Muntplein in Amsterdam. Maar ook in New York, Londen en Parijs zie je een enorme neiging wegens ruimte gebrek de auto steeds verder en verder de stad uit te weren. En mensen begrijpen dit prima.”

Urgenda is een landelijke organisatie voor duurzaamheid en innovatie die Nederland sneller duurzaam wil maken. Zij realiseren projecten op het gebied van duurzame bouw, mobiliteit, energie en circulaire economie.

 

Mobility FFWD Event

Mobility FFWD eventOp 22 maart 2017 vindt het Mobility FFWD Event plaats: het congres dat gaat over de toekomst van mobiliteit. Hier wordt de relatie benadrukt tussen openbaar vervoer en innovatieve mobiliteitsconcepten. Innovatie, schaarste en duurzaamheid zijn deze dag de sleutelwoorden.

Meer informatie over Mobility FFWD

 

Bekijk ook

Station van de toekomst is stadspark of ‘Feederstation’

De binnenstad als plek om te wonen en werken wordt steeds populairder en daarmee ook …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *