Home » Gebiedsontwikkeling » “We moeten de beschikbare data slimmer benaderen en benutten”

“We moeten de beschikbare data slimmer benaderen en benutten”

Op 26 maart vindt in De Doelen in Rotterdam het Mobility Fast Forward Event plaats. Een van de sprekers is Jeffrey Benning van Localyse. Op ons verzoek laat hij zijn licht schijnen over de toekomst van data en mobiliteit in Nederland.

Wat doet Localyse en wat is jouw functie?

Localyse is een premier cloud partner van Google, met de focus op Google Maps. Wij zijn experts op het gebied van alles wat met location based services te maken heeft. Wij leveren onder meer API’s (application programming interfaces), de technische bouwsteentjes die bijvoorbeeld je route van A naar B berekenen of je helpen versneld een adres in te voeren. Ook bieden we ondersteuning in de vorm van kennissessies, shared development of door complete projecten over te nemen. We kunnen zelfs de volledige facturatie van Google overnemen, zodat je op rekening kunt betalen. Daarnaast maken wij ook eigen producten zoals onze verkeersanalysetool ODIQ en de Travel time API. Mijn taak is om onze business uit te breiden.”

 

Tegen welke uitdagingen lopen jullie op dit moment aan?

“De toepassingsmogelijkheden voor diensten op het gebied van slimme mobiliteit zijn haast oneindig. Het is de kunst de juiste focus te hebben en te houden. Zeker nu Maps een onderdeel van Google Cloud is geworden. Verder vragen opdrachtgevers geregeld om toepassingen die in strijd zijn met de algemene voorwaarden van Google Maps. Google staat het bijvoorbeeld niet toe dat je bepaalde data onbeperkt opslaat. Wij onderzoeken dan wat wel kan en wat goed genoeg is.”

Waar zien jullie nog nieuwe kansen liggen binnen de mobiliteit?

“Er is een schat aan data beschikbaar. Die benutten we nog onvoldoende, omdat we de gegevens verkeerd benaderen. Neem de gemeente Rotterdam. Rotterdam toont heel veel informatie over wegopbrekingen, parkeerlocaties en routeberekeningen. Goed bedoeld, maar als reiziger richting Rotterdam zou ik het veel interessanter vinden om het verschil te zien in kosten en in tijd. Als een bepaalde route mij aantoonbaar tijd en geld bespaart, zou ik wel gek zijn als ik dat advies niet zou opvolgen. Kortom: reisgedrag kun je daadwerkelijk beïnvloeden mits je de goede informatie ontsluit. Een ander voorbeeld is de manier waarop we verkeer analyseren. Nu nog kijken we vooral naar de capaciteit van de weg, maar past dat nog wel bij de kwalitatieve verkeersdata die tegenwoordig beschikbaar zijn? Ik denk dat we beter kunnen kijken naar de mate van doorstroming. KPI’s als maximale reis- of vertragingstijd zijn veel belangrijker. Uiteindelijk is het de kunst bij MAAS (mobility as a service) alle frictie weg te halen. Wie er in slaagt een reis aan te bieden die niet langer duurt dan een reis met de eigen auto – een reis zonder wachttijd, zonder gedoe met parkeren en met automatisch in- en uitchecken – die heeft goud in handen.”

Hoe verwacht je dat de mobiliteit zich zal ontwikkelen tussen nu en 2030?

“Over tien jaar tijd ziet de wereld er compleet anders uit. Dan kent ons land volgens mij nog maar twee grote lokale MAAS-aanbieders: NS en ANWB. Zij hebben namelijk een flinke voorsprong op de rest. Niet alleen omdat ze al jarenlang ervaring hebben met mobiliteit, ook omdat veel mensen hun app’s gebruiken. Wellicht komen ook enkele grote internationale spelers zoals WHIM uit Finland onze kant op; binnenkort beginnen ze in Amsterdam. Over tien jaar is een deel van de auto’s zelfrijdend. Robots weten dan wie je bent aan de hand van hoe je beweegt met je device. Bedrijven weten dan exact of je een workaholic, een shopaholic of een sporter bent en kunnen voorspellen waar je naartoe gaat en wanneer. Iedereen krijgt van Google Maps al een geschatte aankomsttijd mee en Google toont onderweg exact de advertenties die voor jou relevant zijn.”

Wat heeft de mobiliteitssector volgens jou nodig om succesvol te zijn?

“De vervoersaanbieders moeten hun technologie vanuit eenzelfde manier aanbieden, zodat die te integreren is in alle aanstaande MAAS-solutions. Standaardisering dus. Wie dit niet op orde heeft doet gewoon niet mee. Verder kan mobiliteit nog veel efficiënter als we alle beschikbare databronnen combineren. Pakketbezorgers moeten niet de hele dag door je straat rijden, maar samenwerken met andere vervoerders en vrachten combineren. Dat verlaagt de CO2-uitstoot, verhoogt de verkeersveiligheid en verbetert de leefbaarheid. Samenwerken is de sleutel tot succes. Iedereen is goed in één kunstje. Combineer je die kunstjes, dan levert dat een geweldig all-in-one product op.”

Hoe gaat jouw sessie op het Mobility FFWD Event er uitzien?

“Ik laat in detail zien hoe Google Maps kan helpen bij de optimalisatie van het verkeer. Ik heb drie onderwerpen geselecteerd, maar niets houdt ons tegen om flink de diepte in te gaan over alle mogelijkheden die Google Maps en Cloud te bieden hebben. Ik laat mij graag verrassen door de uitdagende vragen!”

 

Op 26 maart 2019 vindt hét Mobility FFWD Event plaats!

Het jaarlijkse event waar de toekomst van mobiliteit wordt bepaald.

Laat u inspireren op Mobility FFWD met aanwezigheid van de gehele mobiliteit sector aanwezig om samen te inspireren, connecten en creëren!
Ruimtelijke ordening staat deze dag centraal.

Bekijk het programma van 2019

 

Bekijk ook

Rijk en regio investeren in betere bereikbaarheid van Nederland

Rijk en regio’s hebben afspraken gemaakt om mensen sneller van A naar B te krijgen. Met …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *