Home » Mobiliteit » Infra » Interview Henk Meurs | Spreker Mobility FFWD Event 2018

Interview Henk Meurs | Spreker Mobility FFWD Event 2018

Henk Meurs is hoogleraar Planologie en oprichter en directeur van MuConsult. In het interview praten we met hem over de mobiliteitsplannen van het kabinet en wat de belangrijkste speerpunten zijn volgens hem.

Bekijk hieronder het interview of lees het transcript:

Het kabinet niet zo heel veel aandacht heeft voor de mobiliteit van krimpregio’s. En ik denk dat dat een bijzondere aanpak vraagt, die het kabinet niet alleen kan overlaten aan de regio zelf. En dat betekent niet nieuwe infrastructuur, maar dat betekent ervoor zorgen dat mensen activiteiten, die daar steeds plaatsvinden, dat mensen daar kunnen komen. De krimpregio’s hebben een voordeel ten opzichte van de drukkere gebieden omdat de woningmarkt, bijvoorbeeld de woningen zijn goedkoper. En er zijn minder files, dus je kunt sneller reizen. Allemaal voordelen van die krimpregio’s ten opzichte van de drukke stadsregio’s. Maar de nadelen zijn dat jij nooit reist voor de fun, jij reist omdat je iets wilt gaan doen. Omdat je wil gaan werken, omdat je voorzieningen wilt bezoeken, gebruik maken van ziekenhuizen, scholen. En daar moet je verder voor reizen. En hoe je dat zou moeten doen, dat is een vraag. En met name voor de mensen die in die gebieden geen auto hebben. In krimpregio’s is over het algemeen het autobezit erg hoog, dat je daarvoor voorzieningen naar de mensen toe moet brengen. De ouderwetse rondrijdende winkel is daar een voorbeeld van, de bol.com-pakjes worden ook bezorgd in die gebieden. Dat zijn mooie voorbeelden van breng dingen naar mensen toe. Maar je zult er ook voor moeten zorgen dat mensen in die regio’s naar die centrale gebieden moeten gaan. En dat betekent niet vasthouden aan de huidige openbaar vervoer voorzieningen, maar je zou kunnen zorgen dat mensen met elkaar, op een goede manier, deelauto’s kunnen krijgen, dat je daar elektrisch deelfietsen kunt hebben, dat je allerlei andere voorzieningen in die regio’s hebt dan alleen maar de klassieke bus, die door elk dorp heen gaat. Ik geef vaak het voorbeeld van Gendringen. In Gendringen hebben een groep inwoners met elkaar een auto gekocht. Die wordt dan beschikbaar gesteld en mensen die gebruik willen maken van die auto kunnen of die auto gebruiken en ze kunnen zelfs, als ze het moeilijk vinden om te rijden, gebruik maken van een auto met chauffeur. Het zou wel heel mooi zijn als wij ook dat met regelgeving, met fiscale mogelijkheden et cetera, een beetje faciliteren.

 

Het Mobility FFWD Event

Op 28 maart 2018 heeft het Mobility FFWD Event plaatsgevonden. Met ruim 260 aanwezigen kijken wij terug op een geslaagde dag. Beelden van deze dag nog eens terugkijken? De gehele dag kunt u terugkijken op onze Facebook pagina of ons Youtube kanaal.

Komende tijd gaan wij ons richten op de volgende editie. Wilt u hiervan op de hoogte gehouden worden en als eerste op de hoogte zijn van programma updates? Laat dan uw gegevens achter!

Houd me op de hoogte

Bekijk ook

“We moeten de beschikbare data slimmer benaderen en benutten”

Op 26 maart vindt in De Doelen in Rotterdam het Mobility Fast Forward Event plaats. …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *