Interview Lucas Harms | Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid

Lucas Harms is senior onderzoeker bij het Kennis instituut voor Mobiliteitsbeleid voor het ministerie van infrastructuur en milieu. Tijdens het Mobility FFWD Event afgelopen jaar heeft hij gesproken over trends in dagelijkse mobiliteit en de beleving en beeldvorming daarvan. In het interview vragen we naar zijn persoonlijke visie hierover.

Bekijk hieronder het interview of lees het transcript:

Wat is jouw persoonlijke visie waar dat naartoe gaat?

Nou, het zijn natuurlijk trends, die een enorme vlucht kunnen gaan nemen. De trends zoals autonome voertuigen, de trek naar de stad. De trek naar de stad neemt al natuurlijk een enorme vlucht. Maar we zien ook al wat tegenbewegingen. Hè, eigenlijk door, de dingen die ik helemaal niet heb kunnen behandelen in mijn presentatie, maar de overspannen woningmarkt. Dat is natuurlijk een ander aspect wat er toe leidt dat mensen ook nu weer de stad verlaten en er een soort waterbed-effect ontstaat. Mensen trekken naar Almere, naar Castricum vanuit Amsterdam of naar de superbanen-gebieden rond andere steden. En dat is iets wat… Nou ja, dat is natuurlijk het bredere plaatje, allemaal andere ontwikkelingen, die ook nog heel bepalend zijn. De hele ontwikkeling rond de ruimtelijke ordening. Dus heel veel factoren waar wij eigenlijk rekening mee moeten houden.

Nou, de techniek gaat inderdaad heel veel van de nadelen oplossen. Auto’s worden veiliger, schoner, zuiniger. Dus de vraag is inderdaad: Is er nog wel een probleem in de nabije toekomst? Een hele terechte vraag en ik zelf denk dat er inderdaad in heel veel aspecten, zeker op het gebied van schonere mobiliteit, zuinige mobiliteit, dat heel veel zaken opgelost zullen worden. Wat nog heel erg blijft is natuurlijk het ruimtegebruik. Straks, als er misschien allerlei zelfrijdende taxibots door steden rijden, is er misschien veel minder ruimte nodig omdat al die auto’s niet meer geparkeerd staan voor de deur. Dat zou een oplossing zijn, maar je kan ook… Scenario’s die je nu al ziet, in San Francisco, waar de Uber een hoogtijdag neemt, waar het helemaal vaststaat omdat Uber zo succesvol is, dat plaatst er natuurlijk dan wel weer vraagtekens bij. Een stad vol met autonome taxi-robots is inderdaad geen aantrekkelijk scenario, dus daar moet wel heel goed over nagedacht worden: Hoe gaan we dat allemaal accommoderen en hoe past dat binnen de ruimte? Maar ik denk dat voor de Nederlandse context, de Nederlandse steden, wel zeker is, dat de auto, in ieder geval de geparkeerde auto, daarin een veel minder grote rol zal hebben. En bijvoorbeeld, neem het stadscentrum van Amsterdam, een Unesco wereld erfgoed, dat nu nog helemaal vol staat met geparkeerde auto’s, dat zijn zaken die echt wel gaan kantelen.

 

Op 26 maart 2019 is hét Mobility FFWD terug!

Het jaarlijkse congres waar de toekomst van mobiliteit wordt bepaald.

Laat u inspireren op Mobility FFWD met aanwezigheid van de gehele mobiliteit sector om samen te connecten!
Ruimtelijke ordening staat deze dag centraal.

Bekijk het programma van 2019

 

Bekijk ook

Bewuste Bouwers ontwikkelt normkaart Corona voor bouwbedrijven

De maatregelen die genomen moeten worden in de strijd tegen het Covid-19 virus hebben ook …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *