Home » Mobiliteit » Infra » Interview Peter Krumm | Mobility FFWD Event 2018

Interview Peter Krumm | Mobility FFWD Event 2018

Op het Mobility FFWD Event afgelopen jaar heeft Peter Krumm deelgenomen aan het debat: Hoe kunnen overheden en het bedrijfsleven elkaar versterken? Samen met 5 andere experts stond hij op het podium.

Peter Krumm is directeur Strategie en Ontwikkeling bij Transdev Nederland NV. In het interview deelt hij zijn visie over het aanbod-gestuurde openbaar vervoer van nu.

Bekijk hieronder het interview of lees het transcript:

Je zei op een gegeven moment dat we een beetje van de dogma’s af moesten, op bepaalde gebieden. Dat vond ik wel… Kun je dat nog eens herhalen?

Nou, wat je heel erg ziet is gewoon dat mensen in vaste denkpatronen zitten. Dat er dus gewoon bijna op automatische piloot gekozen wordt voor oplossingen die we in het verleden ook al hadden, terwijl eigenlijk de traditionele vooroordelen vervallen. En tram is elektrisch, dat doen auto’s en bussen tegenwoordig ook. Rails heb je niet meer nodig, en toch zitten heel veel bestuurders nog steeds in een vastgeroest patroon. En daar zou ik ze graag willen uitdagen om daar gewoon iets anders in te gaan denken.

Maar ze vielen tijdens het debat heel erg veel terug op de capaciteit van treinsystemen…

Ja.

Maar is dat een argument als je het vergelijkt met dingen die je bijvoorbeeld voorstelt, met waterbus of elektrische bussen?

Nee, ik denk, weet je, op sommige plekken zal een grote trein altijd beter zijn, maar een beetje tram in Nederland is net zo vergelijkbaar als een 21 meter lange bus, laat staan waar ze in China mee experimenteren, een 33 meter lange trein/tram op rubberwielen, gewoon op asfalt. Dus het kan allemaal. Openbaar vervoer kan daar zeker iets van leren. Weet je, het traditionele openbaar vervoer is heel erg aanbod-gestuurd, en wat wij steeds meer moeten doen, ook vanuit duurzaamheid, is veel meer kijken, hoe kan ik nou het aanbod passen bij de vraag die er is. En dat betekent dat ik niet altijd een groter vervoermogelijkheid wil, maar soms ook veel meer vraag-gestuurd, kleinere voertuigen, flexibeler qua route, qua timing. Weet je, daar ligt de toekomst. Niet in alles aanbod-gestuurd aan blijven bieden.

Dat wil zeggen dat ik dus ook, als ik reis met het openbaar vervoer, van tevoren zeker weet dat ik kan zitten en ook van tevoren een kaartje moet kopen?

Ja, als we daar niet toe in staat zijn, dan werkt het niet.

 

Op 26 maart 2019 is hét Mobility FFWD terug!

Het jaarlijks congres waar de toekomst van mobiliteit wordt bepaald.

Laat u inspireren op Mobility FFWD met aanwezigheid van de gehele mobiliteit sector aanwezig om samen te inspireren, connecten en creëren!
Ruimtelijke ordening staat deze dag centraal.

Bekijk het programma van 2019

 

Bekijk ook

5000 werknemers uit de auto en op de fiets!

In Noord-Brabant staat de bereikbaarheid van dorpen en steden onder druk. Niet alleen het aantal …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *