Home » Mobiliteit » Infra » Interview Tjalling Smit | Spreker Mobility FFWD Event 2018

Interview Tjalling Smit | Spreker Mobility FFWD Event 2018

Tjalling Smit was een van de sprekers op het podium tijdens het Mobility FFWD Event afgelopen jaar.

Tjalling is Directeur Commercie & Ontwikkeling bij NS. In het interview vragen we hem hoe de toekomst van het openbaar vervoer eruit ziet.

Bekijk hieronder het interview of lees het transcript:

Zo dat was een ontzettend goed debat. Specifiek de inbreng van jou vond ik interessant over de capaciteit verhoging. Kun je daar nog eens, nog iets over toelichten?

We staan natuurlijk in de mobiliteit in Nederland voor enorme uitdagingen hè? De verwachting is dat de vraag op het spoor gaat toenemen met 45%. Daar moeten we wat mee. En dat zit gedeeltelijk aan de aanbodkant en gedeeltelijk aan de beïnvloeding van de vraag. Aan de aanbodkant doen we alles wat we kunnen, samen met ProRail, om zo veel mogelijk capaciteit te creëren. We hebben nieuwe trajecten voor ogen, we bestellen nieuw materieel met meer capaciteit, we rijden de treinen dichter op elkaar. We doen er echt alles aan om de, om aan de aanbodkant de capaciteit te vergroten.

En aan de vraagkant? Want dat zeg je terecht, we hebben een enorme steile piek, in aanbod. Wat kunnen we daar nog allemaal doen? En wat doen jullie daar?

Ja dat gaat hand in hand hè. Dus de maatregelen aan de aanbodkant gaan hand in hand met het wijzigen van het gedrag van mensen aan de vraagkant. Op de weg duurt de spits ongeveer van 7 uur ‘s ochtends tot 10 uur ‘s ochtends dus mensen spreiden daar het moment waarop ze in de auto gaan zitten. In het openbaar vervoer, specifiek in de trein, hebben we een hyperspits, zoals we dat noemen. Van half 8 tot kwart over 8 is het ontzettend druk en daarbuiten is het dan weer een stuk rustiger. En wat we denk ik met z’n allen moeten willen is dat we die piek omlaag gaan brengen en dat we er voor gaan zorgen dat mensen zich beter verspreiden, over de dag door het systeem heen.

Een droom van veel planners en ook van NS is dat je het systeem compleet vraaggestuurd maakt. Zie je nog een keer aankomen dat we een kaartje moeten kopen, ook al zal het via een app veel makkelijker gaan, maar dat jullie veel beter kunnen plannen en dat het eigenlijk verschuift naar een aanbodgestuurd naar een vraaggestuurd. Is dat de toekomst van treinen?

Nou, er zijn mensen die denken dat dat de toekomst is. We hebben onlangs een studie gedaan, en daar is een project uit voortgekomen dat heet ‘Sworming’, en dat gaat over kleine vraaggestuurde treintjes die pas gaan rijden op het moment dat daar voldoende vraag ontstaat op een bepaald traject. En ik denk ja, dat dat de toekomst is. Ik denk ook, dat dat nog wel enkele tientallen jaren bij ons weg is.

 

Op 26 maart 2019 is hét Mobility FFWD terug!

Het jaarlijks congres waar de toekomst van mobiliteit wordt bepaald.

Laat u inspireren op Mobility FFWD met aanwezigheid van de gehele mobiliteit sector aanwezig om samen te inspireren, connecten en creëren!
Ruimtelijke ordening staat deze dag centraal.

Bekijk het programma van 2019

 

Bekijk ook

Vervanging en renovatie in de infrastructuur

We staan voor de grootste onderhoudsopgave in onze geschiedenis. De komende jaren vervangt en renoveert …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *