Home » Mobiliteit » Infra » Jan Koers (InTraffic): flexibel en slim OV bevat oud denken

Jan Koers (InTraffic): flexibel en slim OV bevat oud denken

Hoe ziet de toekomst van mobiliteit er uit? Het ministerie en de provincie stellen als volgt: overstappen naar 2040; flexibel en slim OV. Dit gaat natuurlijk gepaard met de nodigde investeringen. Is dit een juiste toekomstvisie en wie betaalt dan uiteindelijk deze rekening?

Onder andere deze vragen stelde wij aan wij aan Jan Koers, algemeen directeur InTraffic. Wat is zijn visie? Bekijk het interview of lees het transcript:

 

Transcript

De toekomstvisie van de overheid en nog een aantal partijen vind ik inhoudelijk gezien een prachtig verhaal. Het schetst het beeld hoe we in de toekomst met verschillende vervoerssystemen, van A naar B kunnen komen. De ondertitel, dat is namelijk Slim en Flexibel OV, bevat nog een beetje oud denken, wat mij betreft. De associatie is te sterk met grootschalig collectief vervoer. Terwijl wij in de toekomst een multimodaal vervoerssysteem zullen hebben. Wat varieert van, zeer kleinschalig, individuele auto die je nog zelf moet sturen, tot grootschalige voertuigen op het spoor, treinen die wellicht zelfsturend zijn. En geen machinist meer bevatten.

Multimodaal vervoer

Het eerste vertrekpunt van de acht die in totaal opgenomen zijn in de toekomstvisie, dat zegt het namelijk helemaal goed. Dat wij namelijk gaan van OV openbaar vervoer, naar mobiliteit. En dat is de juiste gedachte, denk ik. We praten al meer dan tien jaar over multimodaal vervoer. Maar tot op heden zijn de werelden van het openbaar vervoer, stad en streek, van het spoor en het wegverkeer, die zijn volstrekt gescheiden gehouden

Wie betaalt de rekening?

Technisch is er natuurlijk ongelooflijk veel denkbaar en mogelijk. Maar ja, het kost wel allemaal geld. Toch denk ik dat we de nieuwe systemen allemaal kunnen gaan implementeren, omdat er op dit moment inderdaad ook heel veel kosten gemaakt worden, voor onze mobiliteit. Dat zijn de bekende kosten. Maar er zijn ook heel veel verborgen kosten. Zoals de files op de weg, die bijna elke dag aanwezig zijn. En ook verstoringen, vooral grote verstoringen, op het spoor en bij het openbaar vervoer. Dat kost toch allemaal heel veel geld.

En als wij een betrouwbaar en ook duurzaam en flexibel systeem hebben, een mobiliteitssysteem, dan kunnen we daarmee ook heel veel geld besparen. Daarnaast krijgen we steeds meer data ter beschikking, waarmee we ook heel efficiënt onze infrastructuur kunnen gebruiken. Maar ook kunnen onderhouden. En dat bespaart zoveel geld, dat ik denk dat wij voor minder geld, straks een beter mobiliteitsysteem hebben.

Waar staat InTraffic voor?

InTraffic is een IT specialist in verkeer en vervoer. We zijn al meer dan vijftien jaar bezig voor vervoerders, voor overheden en ook voor infrabeheerders om Nederland mobiel te houden. InTraffic heeft een uitstekende uitgangspositie om in het nieuwe concept Mobility and Service een dataplatform te verzorgen, die de voeding moet bieden aan alle apps en appgebruikers, om daarmee adequaat, actueel en betrouwbaar advies te krijgen, hoe de volgende stap te maken op hun reis van A naar B.

Toekomstvisie

In de toekomst gaan wij naar een multimodaal vervoersysteem. Waarbij je flexibel kunt overstappen van auto naar trein, naar stad- en streekvervoer. En daarvoor is het nodig dat de werelden van stad en streek en spoor en weg bij elkaar gebracht worden. Tot voor kort gingen die gewoon hun eigen weg. Maar compliment voor Mobility Fast Forward, dat zij deze werelden bij elkaar brengen. En dat we met elkaar gaan praten en met elkaar gaan samenwerken om de toekomst tot werkelijkheid te laten worden.

Mobility FFWD Event

Mobility FFWD event

InTraffic is partner van het Mobility FFWD Event dat plaatsvindt op 22 maart 2017. Het Mobility FFWD Event is een congres dat gaat over de toekomst van mobiliteit. Hier wordt de relatie benadrukt tussen openbaar vervoer en innovatieve mobiliteitsconcepten. Innovatie, schaarste en duurzaamheid zijn deze dag de sleutelwoorden. Meer informatie over het event?

Bezoek de website van Mobility FFWD

Bekijk ook

🎙️ Discussie luchtvaart verkeer en meer reizen per trein. In gesprek met Paul Peeters (Breda University)

Podcast interview: Geert Kloppenburg in gesprek met Paul Peeters. Niet kosten en reistijden maar ‘het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *