Home » Mobiliteit » ‘Nieuwe technieken toepassen in organisatie grootste uitdaging ProRail’

‘Nieuwe technieken toepassen in organisatie grootste uitdaging ProRail’

De grootste uitdaging voor ProRail de komende jaren is om nieuwe technieken toe te passen in de huidige beheersorganisatie. “Ontwikkelingen op het gebied van assetmanagement en IT zullen steeds vaker samengaan.” Deze verwachting sprak Karel van Gils, directeur Innovatie en Technische Vernieuwing bij ProRail, donderdag uit tijdens de Dag van de Rail.

“In de toekomst zullen er geen assets meer zijn zonder sensoren”, meent Van Gils. “Op dit moment is al 60 tot 80 procent van de storingen van wissels te voorspellen met behulp van monitoring. Dit willen we ook met ES-lassen gaan doen.”

Spoorpartijen samenbrengen

“De spoorsector heeft veiligheid hoog in het vaandel, daarom gaan ontwikkelingen soms langzaam. Om innovaties aan te jagen gaan we steeds meer naar open data toe.” ProRail doet dat onder meer in het Digital Assets Lab dat deze week in Railcenter in Amersfoort is geopend. In het nieuwe lab wordt onder meer geëxperimenteerd met slimme sensoren voor het spoor. Op het terrein van Railcenter liggen spoor, wissels, bovenleiding en een overweg waar de innovatieve sensoren op kunnen worden getest. De sensoren worden gekoppeld aan diverse platforms, die de data via dashboards aan diverse partijen beschikbaar stelt.

De spoorbeheerder zoekt ook de samenwerking met andere partijen door middel van het initiatief ‘TWAS Incubators’. TWAS staat voor Toekomstbestendig Werken aan het Spoor en is het masterplan van ProRail voor werkzaamheden aan de spoorinfrastructuur voor de komende jaren. TWAS heeft als doel om werk te bundelen, spreiden en te plannen in samenspel met vervoerders, aannemers, overheid en belangenorganisaties.

Lees verder wat ProRail doet aan digitalisering sinds 2018 op de website van Spoorpro.

Bezoek de website

 


Ook interessant voor u?

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

Bekijk ook

🎙️ Discussie luchtvaart verkeer en meer reizen per trein. In gesprek met Paul Peeters (Breda University)

Podcast interview: Geert Kloppenburg in gesprek met Paul Peeters. Niet kosten en reistijden maar ‘het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *