Home » Mobiliteit » NS start proef met instapinformatie voor betere verspreiding

NS start proef met instapinformatie voor betere verspreiding

23 april ging de proef met instapinformatie van de NS live. Wij spraken met Ellen Dircks, projectmanager van de instapinformatie over de proef van de Nederlandse Spoorwegen over het resultaat en de toekomst.

Drukkere treinen

Steeds meer mensen reizen in Nederland met het openbaar vervoer. Hierdoor worden de treinen steeds drukker en voller. Ondanks dat heeft NS de kans op een zitplaats in de spits vorig jaar gelijk kunnen houden door meer en langere treinen te rijden. De drukte in de treinstellen ligt grotendeels aan de spreiding van reizigers. In de spits heb je namelijk vaak genoeg dat sommige treinstellen overvol zijn, wat er toe leidt dat de reizigers moeten staan. Terwijl treinstellen van dezelfde trein vooraan of juist achteraan half leeg zijn. De NS doet hier al veel aan, zoals onder andere meer treinen in de spits en hoogfrequent vervoer. Maar helaas is dit nog onvoldoende. Dus daar bedacht NS een handige oplossing voor. Als reizigers zich meer verspreiden over het perron, helpt dat enorm om sneller in te stappen en dus sneller te vertrekken.

De oplossing van NS

De oplossing van NS is om meer instapinformatie op de instapborden te bieden. Met deze innovatie wil NS reizigers beter informeren zodat ze zich beter kunnen spreiden. Ze tonen hoe druk het is in de trein, hoe lang de trein op het station aanwezig is en waar de trein, tussen welke vakken, stopt. Samen zou dit moeten helpen om sneller in te stappen. Dit is een moderne en meer dynamische variant van de eerder gebruikte instapzonebordjes, welke hangen op de 17 Sprinterstations op het traject Amsterdam-Eindhoven. Ook wil de NS een grotere veiligheid creëren bij het sluiten van de deuren door tien seconden terug te tellen voor het fluitsignaal van de hoofdconducteur, naar het laatste moment dat reizigers kunnen instappen.

Hoe gaan ze nu verder?

Op dit moment wordt de proef uitgevoerd op station Utrecht op het traject tussen Amsterdam en Eindhoven, waar elke tien minuten een trein rijdt. De proef duur in eerste instantie tot half juni. Als reizigers de informatie ook echt gebruiken en begrijpen, overweegt NS dit uit te breiden.

In de toekomst hoopt NS dit dan ook uit te breiden naar meerdere stations in Nederland. Daarnaast is een van de volgende stappen om de conducteurs zelf de instapinformatie te laten activeren, doormiddel van een andere innovatieve proef, namelijk het gebruik van een smartwatch.

Benieuwd naar meer innovatie op het spoor? Bekijk het programma van de Dag van de Rail voor interessante sprekers, innovatieve bussines cases en de innovatie markt.

www.bouw-instituut.nl/rail

 

Dag van de Rail 2019

27 juni 2019 | LocHal Tilburg | 12e editie

Hét platform voor alle stakeholders in de railsector

Thema’s als de bereikbaarheid van de steden, de implementatie van ERTMS, cybersecurity, het gebruik van data, digitalisering, ontwikkeling van stationslocaties, verduurzaming en het inpassen van het spoor in de beschikbare ruimte zijn de afgelopen jaren veelvuldig besproken. Maar hoe kunt u hiermee vanaf morgen aan de slag?

Download de brochure

 

 

Bekijk ook

🎙️ Discussie luchtvaart verkeer en meer reizen per trein. In gesprek met Paul Peeters (Breda University)

Podcast interview: Geert Kloppenburg in gesprek met Paul Peeters. Niet kosten en reistijden maar ‘het …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *