“Ov is onderdeel van bredere mobiliteit”

Met de zesde editie van het Nationaal Congres Openbaar Vervoer op 26 maart 2015 in het vooruitzicht leggen we een aantal OV professionals een aantal vraagstukken voor. Als partner van het initiatief SamenOpReis vragen we Niels van Unnik van ANWB Public Affairs naar zijn mening over het heden en de toekomst van het OV in Nederland. 

Auto versus OV

Op de vraag hoe de OV-sector potentiële reizigers kan overtuigen om met het OV in plaats van de auto te reizen, heeft Van Unnik een duidelijk antwoord.

“De auto en de trein zijn geen concurrenten van elkaar maar vervoermiddelen die elkaar aanvullen in de mobiliteit van mensen. Als je denkt vanuit de reiziger die van A naar B wil, is het hoe en daarmee de modaliteit van ondergeschikt belang.”

Daarnaast worden auto’s volgens Niels van Unnik schoner en gaan zelf rijden waardoor ook duurzaamheid en extra tijdsbesteding in de toekomst geen overtuigende reden meer is om alleen met het OV te reizen. 

Bedreigingen voor het OV

“De grootste bedreiging van het OV is het onvermogen om een naadloze ketenreis te faciliteren zonder overstappen, diversiteit aan kaartjes en verschillende tarieven.”

Volgens Van Unnik is het moeilijk om een toekomstbeeld te scheppen voor het OV. “Aangezien het Openbaar Vervoer slechts een onderdeel is van een bredere mobiliteit waarin technologische ontwikkelingen elkaar snel opvolgen is het lastig om voorspellingen te doen.” 


Meer informatie

Bekijk het programma van het Nationaal Congres Openbaar Vervoer.

 

Bekijk ook

Bewuste Bouwers ontwikkelt normkaart Corona voor bouwbedrijven

De maatregelen die genomen moeten worden in de strijd tegen het Covid-19 virus hebben ook …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *