Home » Mobiliteit » Station van de toekomst is stadspark of ‘Feederstation’

Station van de toekomst is stadspark of ‘Feederstation’


De binnenstad als plek om te wonen en werken wordt steeds populairder en daarmee ook de stationsgebieden in de steden. Maar nog meer dan in de rest van de stad is de ruimte om er te bouwen er schaars. Welke mogelijkheden zijn er nog?

Een panel van deskundigen bij NS, ProRail en de Provincie Utrecht ging afgelopen donderdag op de Dag van de Rail in op de stations van de toekomst. Niet alleen jongeren zonder kinderen wonen graag in de stad ook steeds meer gezinnen trekken er naartoe signaleren zij. Leegloop van buitengebieden is gaande. Ook bedrijven trekken van industrieterreinen langs de snelweg weer terug naar de stad. Stationsgebieden zijn daarbij aantrekkelijke plaatsen geworden om te wonen en werken. Naast de druk op de stations zelf wordt ook die op de omgeving groter. Utrecht Centraal verwerkt nu gemiddeld 180.000 reizigers per dag. Naar verwachting zijn dat er over een paar jaar al 250.000. Waar laat je al die mensen?

De grondprijzen zijn inmiddels zo hoog en de behoefte aan ruimte in de steden zo groot dat het loont om te gaan bouwen boven het spoor, zei Dennis Straat, ex-gedeputeerde van de provincie Utrecht. Ook Vincent de Heer, senior stationsontwikkelaar bij NS Stations, vindt dat de tijd rijp is om over het spoor heen te bouwen. “We hebben de grond al, maar een nadeel is dat er al sporen en bovenleidingen liggen. Dat maakt het extra duur en complex om er te bouwen.”

Lees verder wat de nadelen en de luxe problemen zijn als we meer gaan bouwen over het spoor heen op de website van Spoorpro.

Bezoek de website

 

 

Ook interessant voor u?

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Bekijk ook

🎙️ Bouwen boven het spoor? In gesprek met Vincent de Heer (NS Stations)

Wat kunt u doen om het spoor toekomstbestendig te maken? Is bouwen boven het spoor …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *