In aanloop naar het congres Innovatieve Mobiliteitsconcepten vroegen wij Stefan Hulman, directeur 9292, over de toekomst van de Nederlandse Mobiliteit en de gevolgen voor de reisinformatie.
Bekijk het video interview
U kunt hieronder tevens de transcriptie van het interview lezen:
Ik denk dat de mobiliteit meer individueel gaat worden. Reizigers zullen in plaats van de vaste modaliteiten die we nu kennen met openbaar vervoer en auto veel meer voor alternatieven, maar ook veel meer voor maatwerk gaan kiezen. Vroeger hadden we de automobilist en we hadden de OV reiziger en intussen weten we dat die scheiding niet meer als zodanig bestaat. De reiziger kijkt in zijn agenda: wat is voor mij logisch vandaag, en op grond daarvan gaat hij zijn keuzes maken. Dat betekent dat de dienstverlening ook voor ons in de toekomst veel meer op maat gesneden moet gaan worden en dat geldt voor andere providers ook.
Toekomst van de Nederlands Mobiliteit
Ik denk dat openbaar vervoer of automobiliteit niet zozeer meer alternatief voor elkaar gaan zijn, maar veel meer elkaar gaan aanvullen. Dat de reiziger die een reis maakt en met een trein wil, bijvoorbeeld het voor- of natransport wel met de auto doet, met een auto naar een P+R voorziening rijdt, met een trein verder gaat en vervolgens met een taxi of met een green deal of huurauto weer verder rijdt. De gedachte dat de een het alternatief is voor de ander gaat veel meer plaatsmaken voor het feit dat ze elkaar gaan aanvullen.
Gevolgen voor de reisinformatie
Sinds kort hebben we ook real time in onze reisadviezen zitten. Dat is een belangrijke stap geweest in de dienstverlening, nog nauwkeuriger, nog betrouwbaarder, maar dat wordt opgevolgd door nog individueler met meer dienstverlening, ook je E-ticket kunnen halen en betalen via onze reisinformatie site. Maar andere providers zullen dezelfde dienstverlening gaan laten zien, dus het wordt een veel breder palet met meer mogelijkheden, waardoor de reiziger meer te kiezen heeft.
Congres Innovatieve Mobiliteitsconcepten
Wij komen er om twee redenen. We willen graag laten zien wat onze ontwikkeling is en wat we kunnen laten zien aan dienstverlening voor de reiziger, maar niet alleen voor de reiziger, ook voor overheden en bedrijfsleven. Tegelijkertijd, omdat wij er niet alleen zijn, maar ook heel veel andere partijen die op dit terrein dienstverlenend zijn, kunnen we misschien ook weer van anderen leren. Zo kun je elkaar een beetje beïnvloeden en besmetten met goede ideeën, dus het mes snijdt dan aan twee kanten.
Meer informatie over innovatieve mobiliteitsconcepten?
Bezoek het Congres Innovatieve Mobiliteitsconcepten op 26 maart 2015. Het congres zit boordevol innovatieve ideeën voor een duurzame, slimme en rendabele toekomst in het OV, op de weg en in het goederenvervoer.