Van ‘openbaar vervoer’ naar ‘ons vervoer’

Keer op keer blijkt dat experts significant slechter zijn in het voorspellen van de toekomst dan een amateur. Dus u bent gewaarschuwd nu ik als expert ga praten over het openbaar vervoer in 2025. Ik zit er dus naar alle waarschijnlijkheid helemaal naast.

Dan maar aan een amateur vragen? Aan de reiziger van morgen: de jongere?  Goudappel Coffeng en Young Works doen op dit moment een groot onderzoek naar wat jongeren van mobiliteit vinden. Helaas voor u: het openbaar vervoer komt er niet goed vanaf. Het is te druk, te duur (als je geen OV-kaart heb), te inflexibel en te vaak te laat.

Gedwongen huwelijk

Dat het vooral jongeren zijn die het meest gebruik maken van het openbaar vervoer lijkt dus vooral een gedwongen huwelijk. Vanuit met name de bus zwijmelen ze over de auto en de fiets, over de vrijheid en flexibiliteit van deze vervoermiddelen. Jongeren lijken vooral geen vertrouwen te hebben in het openbaar vervoer. Ligt daar dan de oplossing voor succesvolle relatietherapie in dat gedwongen huwelijk?

Waar jongeren wel alles aan toe vertrouwen is hun smartphone.

Over een “gamechanger” gesproken. De smartphone bestaat pas 8 jaar en daarmee zijn we bijna geruisloos onderweg online geworden. Dat betekent dat we onderweg voortdurend informatie kunnen op vragen en ons gedrag kunnen aanpassen, maar ook dat we digitaal sporen nalaten over ons reisgedrag en we veel meer weten over hoe en waar mensen zich verplaatsen. Tegelijkertijd maakt nieuwe technologie de voertuigen waar we in rijden steeds slimmer en zorgt ervoor dat wij met het voertuig en voertuigen met elkaar kunnen communiceren en we met één pas toegang hebben tot een keur aan mobiliteitsopties. De digitalisering van onze maatschappij zal misschien net zo een impact hebben op hoe we reizen als de komst van de auto in de 20e eeuw had. Maar hoe dat is de vraag?

Kansen om het vertrouwen te vergroten

Het biedt in ieder geval allerlei kansen om het vertrouwen in het openbaar vervoer te vergroten. Hoe we slim bussen en treintjes moeten laten rijden weten we steeds beter, maar om daar omheen een heel palet aan persoonlijke mobiliteitsdiensten te ontwikkelen staat nog in de kinderschoenen. De kunst is om het openbaar vervoer persoonlijker te maken: van openbaar vervoer naar ons vervoer. Al die digitale sporen geven ons in ieder geval de basis: steeds gedetailleerder en actueler inzicht in reisgedrag en reisbehoeften.

De grens tussen collectief vervoer en individueel vervoer vervaagt daarmee, iets wat met de snelle opkomst van door digitale technologie gevoede carpooldiensten (als Uber en Blablacar) al volop aan de gang is. Dit betekent ook minder star denken over wat wel openbaar vervoer is en wat niet en hoe we onze concessies inrichten. Meer ruimte voor initiatief aan de onderkant. Meer in contact met de gebruiker. Is de wereld van het OV daar al klaar voor?

Van de eeuw van de auto zijn we nu aangeland in de eeuw van de multimodaliteit. En multimodaliteit is meer dan traditionele combinaties van en kiezen tussen en combineren van fiets, auto en openbaar vervoer. Multimodaal verplaatsen is niet alleen fysiek. We verplaatsen ons steeds vaker ook virtueel, afhankelijk van tijd, kosten en moeite. We printen straks onze producten thuis uit en je collega staat als hologram in je kamer. Hoe zou virtueel openbaar vervoer er uit zien? Het betekent ook over de grenzen heen gaan kijken. Het oude adagium dat als je voor OV bent je tegen de auto bent gaat niet meer op. Het beste nieuwe vervoerbedrijf is misschien wel een combinatie van Google, Philips, NS, BMW, Gazelle en een hip reclamebureau.

Maar we blijven mensen, de ‘homo verrasons’

Hoe graag economen ons toch graag zien als een ‘homo economicus’. Als we optimale informatie hebben kunnen we het ook optimaal organiseren? Geloof niet in dat sprookje. Ja data biedt nieuwe kansen, maar mensen zullen daar ook weer op hun manier mee omgaan. Sommige dingen worden opgepakt en sommige niet, er ontstaat nieuw gewoontegedrag, irrationele voorkeuren en dagelijkse reispatronen. Maar we zullen echt niet elke dag opnieuw een optimale keuze maken uit al die opties. Een fijne (digitale) reispartner die weet wat onze behoefte is en een op maat gesneden advies en vervoersproduct biedt is alles wat we nodig hebben. Iemand die we een beetje kunnen vertrouwen….

Dit artikel is geschreven door Thomas Straatemeier, Trendwatcher en strategisch adviseur mobiliteit, Goudappel Coffeng. Thomas is spreker op het Nationaal Congres Openbaar Vervoer


Meer horen over de toekomst van het Openbaar Vervoer?

Thomas spreekt op het  Nationaal Congres Openbaar Vervoer. Hij vertelt u in zijn lezing alles over zijn visie op de toekomst van het OV. 

Bekijk het programma

 

Bekijk ook

Bewuste Bouwers ontwikkelt normkaart Corona voor bouwbedrijven

De maatregelen die genomen moeten worden in de strijd tegen het Covid-19 virus hebben ook …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *