“Uitdaging zelfrijdend vervoer zit em op maatschappelijk vlak”

Strateeg mobiliteit en projectleider zelfrijdend vervoer Marieke Kassenberg van de provincie Gelderland praat ons bij over de laatste ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit in het algemeen en zelfrijdend vervoer in het bijzonder.

Mobiliteit als één systeem

We vroegen Kassenberg ten eerste wat het beste idee is dat ze de laatste 5 jaar heeft gehoord.
“Ik denk dat we onze inwoners en reizigers heel erg helpen door de mobiliteit als één systeem te zien en niet meer per modaliteit beleid te maken en uit te voeren. Dus geen apart fietsbeleid, OV beleid en bereikbaarheid.” Aldus Marieke Kassenberg. Zij denkt dat het beter werkt als je het beschouwt als één en hetzelfde middel om mensen prettiger te laten wonen en werken in Nederland. Dat betekent volgens haar dat er eigenlijk een hele grote uitdaging zit in de governance. “Het opdelen in deelsystemen is behapbaar zowel financieel als wat verantwoordelijkheid betreft.”

De vraag is dat als we dat niet meer willen, hoe stuur je dat dan aan? “Een buzzwoord is de ‘mobiliteitsconcessie’ waarin een heel aantal zaken samen moeten komen, maar uiteindelijk omvat het geheel ook RO beleid, economisch beleid etcetera. Heel goed om daar integraal aan te werken, zodat alle pijlen dezelfde richting opgaan, maar ook erg moeilijk.” stelt Kassenberg.

Uitdaging

De grootste uitdaging op het gebied van zelfrijdend vervoer zit em niet op technisch gebied volgens Kassenberg. “Bij zelfrijdend vervoer zal het lastig worden om een sluitend antwoord te geven op een aantal maatschappelijke vragen. Technisch zal het binnen afzienbare tijd echt wel lukken om de voertuigen veilig en betrouwbaar de weg op te krijgen.” Ze stelt dat bijvoorbeeld hoe om te gaan met data privacy de echte vraagstukken zijn waar het om gaat. Maar ook wat laat je de technici programmeren als er een ongeluk voorkomen moet worden. “Dit noemen we het zogenaamde ‘tunneldilemma’. En ook, wanneer vinden we het veilig veilig genoeg? Wat vinden we acceptabel van een mens en niet van een robot?” Dat zijn volgens haar discussies waarbij veel partijen en instanties samen tot overeenstemming moeten komen en haast is geboden. “Anders bepaalt de markt wat er wel en niet gebeurt en moet dat achteraf met wetgeving gerepareerd worden tegen hele hoge kosten.”

Doel komende 10 jaar

Als je de Strateeg Mobiliteit vraagt wat het doel is voor de komende 10 jaar op het gebied van zelfrijzend vervoer, is ze heel concreet: “Ik wil in onze volgende aanbesteding (2020) een route voor zelfrijdend vervoer opnemen in landelijk gebied. Ik denk dat dit over een jaar of vier mogelijk moet zijn. Dan gaat het dus over het werken naar een zelfrijdend deelsysteem niveau 5.”

Ook zal de provincie Gelderland de komende drie jaar met MKB bedrijven vanuit de regio en uit de Duitse grensregio werken aan drie verschillende routes voor zelfrijdend vervoer om de technische en maatschappelijke kennisontwikkeling verder te brengen. vertelt ze. “We willen daarbij ook de Europese regelgeving van input voorzien zodat zelfrijdende systemen ook de grens over kunnen zonder tegen andere regels met betrekking tot veiligheid of aansprakelijkheid aan te lopen.”

Tot slot is Marieke Kassenberg met nóg een project bezig op het gebied van zelfrijdend vervoer: “We zijn een verkenning aan het doen naar zelfrijdende botsabsorbers die wegwerkzaamheden kostenefficiënter kunnen maken.” Tien jaar vindt Kassenberg wel een lange tijd om vooruit te kijken. “We kijken zo’n vijf jaar vooruit, waarschijnlijk gaan de ontwikkelingen zo snel dat we niet kunnen voorspellen wat er over tien jaar mogelijk is. Er zijn immers ook bedrijven bezig met vliegende auto’s en personenvervoer via drones.”

Mobility FFWD Event

Op 22 maart 2017 vindt het Mobility FFWD Event plaats! Het Mobility FFWD Event is een congres dat gaat over de toekomst van mobiliteit. Hier wordt de relatie benadrukt tussen openbaar vervoer en innovatieve mobiliteitsconcepten. Innovatie, schaarste en duurzaamheid zijn deze dag de sleutelwoorden. Meer informatie over het event?

Bekijk de website!

Bekijk ook

Bewuste Bouwers ontwikkelt normkaart Corona voor bouwbedrijven

De maatregelen die genomen moeten worden in de strijd tegen het Covid-19 virus hebben ook …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *